maandag 16 december 2013

Recensie van Hoop Geloof en Liefde/ Droom en Realiteit door Rosalynn Sutherland

Ik las dit boek voor +Schrijverspunt .  Een mooi klein boekje om te lezen wat een mens soms doormaakt in zijn/haar leven.

Auteur: Rosalynn Sutherland
Genre: roman
Uitgave: pocket 89 pagina's
Uitgever: Gigaboek, 2009
ISBN13: 978 90 85482 40 6


De achterflap:

'
Als er iets duidelijk wordt in dit verhaal is het wel dat de mensen die het kwetsbaarst zijn vaak het meeste te verwerken krijgen. Maar ook dat het zin heeft te blijven geloven in een goede toekomst omdat alles uiteindelijk toch in orde kan komen. In de huidige maatschappij waarin op de kosten van de zorg voortdurend wordt bezuinigd is het niet verwonderlijk dat die op essentiƫle punten onherstelbaar tekortschiet. Want er zijn er ook velen die de moed moeten opgeven en het uiteindelijk niet redden een menswaardig bestaan op te bouwen. Het is te hopen dat Spreeuw, door deze misstanden een gezicht te geven, kan bereiken dat er meer begrip en hulp ontstaat. Dat geldt niet in de laatste plaats voor vrienden en familie en kan cruciaal zijn voor een groot aantal mensen. Bovendien kunnen lotgenoten zich in haar verhaal herkennen en zich erdoor gesteund voelen. Merel '


Wat ik er van vond:

In de intro staat: 'Het is een verslag van het leven en de ziekte die Spreeuw overviel. Helaas of gelukkig heeft ze dit allemaal meegemaakt. Gelukkig heeft ze er wel veel van geleerd; dat probeert ze nu over te dragen. Een verhaal geschreven door Merel over het leven en de ziekte van Spreeuw.'

De auteur schreef 'Hoop Geloof & Liefde Droom en Realiteit onder pseudoniem om anoniemiteit
te kunnen waarborgen.
Alle personages hebben vogelnamen omdat vogels 'vrijheid' voor de auteur betekenen.

Een verhaal waarin je wordt meegenomen in de wereld van iemand die het niet gemakkelijk heeft
in het leven. Er zijn zoveel vooroordelen waar ze soms tegenop bokst en soms in meegaat.
Heel knap van deze auteur dat ze na de editie van 2007 een aanvulling gemaakt heeft in 2009, waarmee ze laat zien dat ze niet stilstaat in het leven, maar verder wil gaan. Dat maakt ze met
deze nieuwe uitgave duidelijk.
Achter in het boek staan 13 mooie gedichten, die ik heel graag gelezen heb. Jammer dat ze
niet ingevoegd zijn in het betreffende stuk in het boek. Bijvoorbeeld ' Beste mensen' na de intro.
Het is een mooi verhaal, geschreven op een eenvoudige manier waaruit eerlijkheid en openheid blijkt.
Ik zou graag een aanvulling, of nog liever een helemaal herschreven verhaal van deze auteur
willen lezen in 2014 met aanvullingen tot dat jaar. Ik ben benieuwd hoe het met de hoofdpersoon
verder gaat.


Ik waardeer dit boek met 3/5 sterren.

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.