zaterdag 14 juni 2014

'Verdorven' van Ellen Gerretzen (Ellen G.)

Verdorven

Auteur: Ellen G.
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 456 pagina's
Uitgever: Manteau, juni 2013
ISBN: 978 90 223 2828 6

Ook als Ebook verkrijgbaar.

Samenvatting:
(zoals op de achterflap staat)

In winters Berlijn vindt een reeks bizarre moorden plaats. De Mordkommission komt geen stap verder en roept ten einde raad de hulp in van haar voormalige hoofdcommissaris Wolfgang. Die heeft pas zijn eerste klus als priv "detective geaccepteerd, maar raakt zo ge "ntrigeerd door de verminkte lijken, verdwenen lichaamsdelen en onbegrijpelijke hints dat hij de opdracht aanneemt. Het luidt de start in van een zoektocht die hem tot in Lissabon brengt, een stad van vergane glorie die hij in zijn hart zal sluiten. Al snel wordt hij bedreigd. En daar blijft het niet bij. Hij weet dat hij continu over zijn schouder zal moeten kijken.Terwijl sneeuw het Berlijnse openbare leven lamlegt, graaft Wolfgang verder, niet wetend dat de ontluisterende verdorvenheid van de menselijke geest zelfs hem nog zal choqueren.En op de achtergrond is daar Julia, de vrouw van zijn leven, die hem voor een onmogelijke keuze stelt.

Wat ik er van vond:

Eerder las ik nog niets van het werk van Ellen Gerretzen. Dit is haar derde thriller met Wolfgang als hoofdpersoon. Ik had geen enkele moeite om meteen vol in het verhaal te zitten, ook zonder voorkennis.
De personages zijn beeldend beschreven, evenals de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. De grote liefde van Berlijn van deze auteur komt hier duidelijk naar voren. Terwijl je aan het lezen bent, waan je jezelf op de beschreven lokatie. Ik vond het een heerlijke ervaring. Ook de uitstapjes in het verhaal naar Lissabon en ook naar Spanje zijn een spannende reis om mee te maken.
Er is door Ellen duidelijk veel onderzoek gedaan naar de onderwerpen in het verhaal waardoor dit een overtuigende en geloofwaardige thriller is, zoals je zelf zult zien.
In het verhaal komt een maatschappelijk probleem aan de orde, waarop het verhaal steunt.
Daklozen: een onderwerp, waar we niet genoeg over nadenken omdat het vaak 'de ver van mijn bed-show' is.
De auteur weet diverse scenes prachtig te combineren tot een boeiend en heel spannend verhaal, vertaald in korte zinnen en vrij korte hoofdstukken, waardoor het voor iedereen heel prettig te lezen is.
Hier en daar wordt de lezer op het verkeerde been gezet en de verrassing op het einde was de kers op de taart. Heel knap gedaan, de plot! Het maakt het tot een krachtige thriller van een kundig auteur, die wat mij betreft zeker meer bekendheid mag krijgen naast de ons bekende Nederlandse en Vlaamse thrillerauteurs.
Ik kijk er naar uit om haar volgende thriller 'Manzanilla' te lezen. Ellen Gerretzen heeft er een grote fan bij!
Ik heb dit boek graag gelezen.


Ik waardeer dit boek met 4/5 sterren ****


Over de auteur:
De Nederlandse Ellen G. woont en schrijft afwisselend in Amsterdam, Berlijn en Spanje, haar favoriete locaties.

Kijk op haar website voor meer informatie over haar werk.

Bestel dit boek via je lokale boekhandelaar of via de webwinkels:



2 opmerkingen:

  1. Mooie recensie Mieke en ik ga toch weer eens proberen een boek van deze auteur te lezen. Het eerste boek heb ik halverwege aan de kant gelegd en dat doe ik niet snel, ik verveelde mij tijdens het lezen. Maar door jouw recensie word ik weer een beetje enthousiast om weer iets van Ellen Gerretzen te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.