dinsdag 29 juli 2014

Mijn recensie van: 'De zwarte spiegel' van Robert Thomson. Hitchcock-waardig!


De wereld van Frank Beumer bestaat uit vaste patronen, orde en regelmaat. Zijn leven is getekend door een extreem strenge, haast onmenselijke opvoeding. Onzichtbaar en in zichzelf gekeerd slijt hij als boekhouder zijn dagen, aan de zijde van een veel jongere succesvolle carrièrevrouw die hij benijdt en verafschuwt. Alleen zijn frivole dochter kan hem nog enig plezier schenken.
Als hij onverwacht door zijn werkgever aan de kant wordt gezet knapt er iets in hem. Hij besluit voorgoed af te rekenen met de maatschappij, die hij schuldig acht aan alle onrecht die hem is aangedaan. Eindelijk neemt hij het heft in eigen hand. Maar intussen verliest hij alle grip op de werkelijkheid, met fatale gevolgen…


Eerder las ik van deze auteur 'Een obsessieve drang' en was toen al bijzonder onder de indruk van zijn schrijfstijl.
In dit boek 'De zwarte spiegel' werd ik meegetrokken in de wereld van hoofdpersoon Frank Beumer. Het ging zelfs zo ver dat ik na het lezen van een groot gedeelte van het boek, ik 's avonds ging slapen en er over ging dromen! Ik werd wakker toen ik zijn buurvrouw wilde waarschuwen, voor haar buurman omdat ik aanvoelde wat er zou kunnen gaan gebeuren. Helaas kreeg ik gelijk.
De sexuele gevoelens van de hoofdpersoon horen gewoon bij hem. Het is niet op een aanstootgevende manier geschreven en als lezer voelt het ook niet zo.

De hoofdpersoon leest uit 'de Heerser' van Machiavelli: een boek over macht en hoe iemand zijn persoonlijke moraal ondergeschikt maakt aan zijn eigen machtsuitoefening.
Een uitspraak van Niccolá Machiavelli: 'de ene verandering legt altijd de grondslag voor de verandering die erop volgt', past helemaal in het verhaal van Frank Beumer. Hij is tenslotte niet altijd zo geweest als waar hij in het boek eindigt: 'iemand waar men rekening mee moet houden'.
Pas nadat hij in ging zien dat er een tweede Frank was, ging het van kwaad naar erger.

De titel 'De zwarte spiegel'
zou ook de keuze kunnen zijn omdat Frank wanneer hij naar zichzelf keek (in de spiegel keek) nóg iemand zag. Een duister persoon. Wiens schuld het allemaal was wat er gebeurde, maar die er ook voor zorgde dat hij zichzelf meer ging waarderen en meer zelfvertrouwen kreeg, door de macht die hij uit kon oefenen. Op een manier die niet alledaags is en niet van hem verwacht werd.

Het is een roman, maar ik heb het gevoel dat Alfred Joseph Hitchcock dit boek graag had verfilmd!Er is zoveel onderhuidse spanning aanwezig, door het hele boek heen!
Ik heb dit boek ontzettend graag gelezen.

Ik waardeer dit boek met 5 sterren *****



Robert Thomson op www.rthomson.nl:

Na een kleine 40 jarige bankcarrière ben ik in 2009 gaan doen wat ik altijd al heb willen doen, namelijk: schrijven.

In eerste instantie leidde dat nog niet tot het gewenste resultaat. 'Uw boek past niet in ons fonds' was de standaardafwijzing van de uitgeverijen.
Totdat ik in 2012 in aanraking kwam met Booklight. Wel een uiterst kritische uitgeverij, maar modern van opzet en een heldere kijk op het uitgeven van boeken.
Booklight geeft je boek niet zomaar uit. Het wordt goed bekeken of het wel 'publicabel' is.

Het uitwerken van de karakters van en de gebeurtenissen rond zijn personages, waardoor ze tot leven komen, vindt Thomson de essentie van een goede roman. Andere romans van zijn hand: Een onverwachte erfenis (2012) en Een obsessieve drang (2013)
In juni 2012 kwam mijn debuutroman uit: 'Een onverwachte erfenis' een aandoenlijk verhaal van een jonge carrièrevrouw die voor haar demente oom zorgt.

In november 2012 mijn tweede roman: 'De zwarte spiegel' een verhaal dat je bij de keel grijpt over een man die wraak neemt op de maatschappij.

Mijn derde roman: 'Een obsessieve drang' ook weer een aangrijpend verhaal over een bankier die zijn bank kwijtraakt en de grip op de werkelijkheid verliest en gekweld wordt door een obsessieve drang naar raamprostitees.


De zwarte spiegel
Genre: psychologische roman
Uitgave: paperback, 262 pagina's
Uitgever: Booklight (ik las de vierde druk: februari 2014)
ISBN 9789491472206

Ook als Ebook verkrijgbaar.

Koop dit boek bij uw lokale boekhandel of via

6 opmerkingen:

  1. Dank je wel Mieke, geweldig. Erg blij mee, zelfs een beetje stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het boek zo graag gelezen, Robert! Dit blijft me nog lang bij.
      Graag gedaan :-)

      Verwijderen
  2. Nog niets van deze auteur gelezen, maar dit boek lijkt mij heel spannend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er meer van gelezen, maar dit is tot dusver de beste Ellie! Dank voor je reactie :-)

      Verwijderen
  3. Deze gaat op mijn verlanglijstje, klinkt erg spannend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zul je geen spijt van krijgen, Monique. Dank je voor je reactie :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.