vrijdag 4 juli 2014

Mijn recensie van 'Lichthemel' van Mons Kallentoft


Lichthemel 


Auteur: Mons Kallentoft
Genre: thriller
Uitgave: paperback,301 pagina's
Uitgever: Xander Uitgevers, 2014
ISBN: 978 94 01602 02 0

Ook als Ebook verkrijgbaar

Samenvatting:

De 79-jarige Konrad Karlsson wordt dood aangetroffen in een verzorgingstehuis, hangend aan het snoer van de alarmknop boven zijn bed. Alles wijst op zelfmoord. Malin Fors neemt de zaak op zich en komt er al snel achter dat Konrad geen motief had voor zelfmoord. Haar vermoedens over Konrad worden versterkt door de autopsie. Malin zoekt naar aanwijzingen, maar niets lijkt te kloppen en het bewijs dat wordt verzameld is tegenstrijdig. Wie zou deze man dood willen hebben? En volgen er nog meer moorden?

Wat ik er van vond:

Het is voor mij een eerste kennismaking met Mons Kallentoft.
Dit boek is een vervolg op Engelwater en deel twee in de serie over inspecteur Malin Fors, maar kan zonder een enkel probleem los worden gelezen.

In de proloog wordt onder meer de titel Lichthemel verklaard.
Het is een spannend boek van het begin tot het eind.
Malin Fors is behalve druk met de moord ook erg druk met zichzelf en haar omgeving. Dat maakt haar heel menselijk. Je leert alle personages goed kennen door de manier waarop ze beschreven zijn. Het zijn redelijk veel personen, maar het aantal is geen belemmering voor de duidelijkheid, door de manier van schrijven. Lekker korte zinnen, niet te lange hoofdstukken. Gemakkelijk te lezen.
Wat me als vooral opviel: de 'gedachten' van het slachtoffer worden door het hele verhaal heen neergezet. Dit zijn de cursief gedrukte delen. Op deze manier lijkt het alsof hij meekijkt op wat er gebeurt. Knap gedaan!
De auteur beschrijft ook een maatschappelijk probleem. Niet alleen maar in het hoge noorden, maar tegenwoordig ook in Nederland speelt het tekort (zowel personeel als financiën) in de verzorging steeds meer.
De dader blijft heel lang een mysterie, maar de reden van de moord kun je vrij snel bedenken. Toch blijft het spannend omdat je geen zekerheid krijgt.
Het einde heeft me helemaal verrast. Ik wist dat er nog iets niet afgehandeld was, maar had er geen idee van dat het op dit einde uit zou draaien.
Een heerlijk spannend boek!
Het lijkt me een goede serie te worden.

Ik waardeer dit boek op 4/5 sterren. ****

Over de auteur: 

Mons Kallentoft groeide op in een arbeidersgezin in de Zweedse provinciestad Linköping. Boeken waren een zeldzaam verschijnsel in zijn huis, in plaats daarvan bracht hij zijn tijd door met voetbal en ijshockey. Hij ontdekte op zijn veertiende de wereldliteratuur toen hij door een ernstige sportblessure het bed moest houden. Na omzwervingen over de hele wereld keert Mons Kallentoft met de Malin Fors-serie terug.


4 opmerkingen:

  1. Van deze auteur heb ik een paar jaar geleden een boek gelezen en heb daar erg van genoten, dat weet ik nog wel. Misschien de hoogste tijd toch weer eens een thriller ter hand te nemen, zeker na deze mooie recensie van jou, Mieke :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had nog niet eerder iets van hem gelezen. Dit was een heel goed boek! Dank je voor je reactie, Ellie!

      Verwijderen
  2. Vorig jaar ontdekte ik deze auteur en heb zowel "Engelwater" als "Lichthemel" gelezen en ik moet hier beamen dat de schrijfstijl alsook de verhaallijnen zowel over slachtoffer als van inspecteur Malin Fors heel leuk, aangenaam, duidelijk en spannend wordt weergegeven. Jammer dat van de eerste reeks niet alle boeken zijn vertaald. Mieke je hebt hier een zeer goede auteur naar boven gehaald en hopelij inspireer je hiermee heel wat mensen. Je schrijft trouwens heel mooie recensies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor deze reactie, Katrien :-) Ik ben blij dat ook jij blij wordt van deze auteur!

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.